Harde tider for tyske lastevognførere                                                              (Fra fagbladet Bilbransjen, nr. 11- 2000)
Stadig flere sovner på jobben                                        Av Odd Magne Hansen

Det sjåførene - og lastebileierne - frykter mest er ferdskriverkontroll. Denne sjåføren var så trøtt at han nær sovnet under kontrollen. (Foto: Ullstein - dpa)

Forvandlingen i Europa siden murens fall, globaliseringen, samt EU-utvidelser og -tilpasninger, har gjort lastebil- og transportnæringen i EU til en bransje i sterkt vekst. Samtidig står den under stadig sterkere konkurransepress, noe som ofte krever mer enn sunt er av sjåførene.

I løpet av noen dager på det tyske motorveinettet har vi ved selvsyn kunnet konstatere hvordan lastebilkøene slanger seg av sted, og hvor stappfulle hvileparkeringsplassene til vogntogene er. Problemet belyses stadig grundig i den tyske pressen, hvorav bl. a. „Der Spiegel" ikke ligger på latsiden. Og det er helt klart at lastebilsjåførene selv overskrider mer enn landegrensene.

14 dager nesten uten pause bak rattet
Tross „ferdskriver" og kontroller, tyder det meste på at 8-timersdagen er „out". Det er nesten så en kan være fristet til å si: Det går tre av dem på døgnet. Eller hva skal en si til følgende nyhetsnotis i en sydtysk avis forleden: „I nærheten av Karlsruhe har politiet tatt en lastevognfører ut av trafikken, som de siste 14 dagene nærmest døgnet rundt har trafikkert Syd-Tysklands veier. Mannen som kjørte en 40 tonn tung svinetransport, ble tatt i en rutinekontroll, og politiet hevder han har gjort arbeidet til tre mann, og kaller det „verste tilfelle de siste to år". Mannen, som naturlig nok var dødstrøtt, må nå innkalkulere en bot på 10.000 kr - og hans arbeidsgiver det dobbelte.

Kjørte 42 timer uten pause
En annen sydtysk avis skriver tre uker senere: Politiet tok en lastevognfører som hadde kjørt pauseløst i 42 timer, etter at han hadde truffet en midtrabatt og tatt med seg et skilt. Og listen kan naturligvis gjøres så lang man ønsker - det er tross alt flere millioner lastevogner i trafikk på tyske veier.

Hør bare hva „Spiegel" vet å berette: „ En utslitt sjåfør anmeldte seg selv etter atten timer sammenhengende bak rattet, for å gjøre oppmerksom på de uholdbare arbeidsforholdene i sitt spedisjonsfirma. Og mottok spott og spe fra kolleger: „18 timer er for mange normalt", uttaler Otfried Eckenhofer, ansatt i fagbladet „Fernfahrer-blick"."

Ifølge tyske lover er det tillatt å sitte 48 timer i uka bak rattet. I tillegg kommer vente- og lastetider. Og etter 4½ times kjøring, skal det legges inn en halvtimes pause. For dette ligger månedslønningene et sted mellom 17.000 og 22.000 kr.

Triksing
At det finnes måter å fikse ferdskrivere på, er en velkjent hemmelighet. I speedometer-fabrikanten VDO Mannesmanns brosjyre „Erkennen von Manipulationen und Fälschungen technischer Aufzeichnungen am EC-Tachograf" nevnes følgende triks: Bøye meternåla, eller bygge inn en bryter som kopler ut strømmen. På noen instrumenter skal det være nok å holde en fyrstikk på riktig sted, for å forfalske dataene.

Og på greske hvilesteder for fjerntransportkjørere, skal perfekte kopier av „Kienzle"-ferdskrivere være å få kjøpt for 13.000 kr. De har et par „fordeler": De lar seg manipulere trådløst med fjernkontroll. Ved full fart kan man da legge inn fiktive hvilepauser. Dette utstyret kan også programmeres til aldri å vise over 80 km/t.

Også med fraktpapirer blir det manipulert. Og det hevdes at enkelte bytter skriverskivene som den reneste DJ. F. eks. sier en som laster flere steder, at han kaster den gamle skiva, og setter inn ny ved hvert eneste lastested. Ved den tyske grensa venter så en kollega med nye fraktpapirer, og siden lasten nå offisielt ikke lenger kommer fra Spania, kan han heller ikke ha kjørt 37 timer sammenhengende.

„Der Spiegel" forteller videre: „Aldri før har Tysklands langtransportsjåfører hatt det så dårlig som nå. De blir hatet av privatbilistene, elendig betalt, og fanget av et vell med forskrifter, må de bryte mange lover for å overleve. En av dem hevder de betraktes som Europas rasshøl."

Selv om sjåføren allerede var kommet ut på den hvite stripen, får vi bare håpe han våknet i tide. (Foto: Odd Magne Hansen).

„Øst-Europere gjør gjerne jobben for halve lønna"
For noen år siden var fraktprisen pr. km rundt 10 kr. Nå er den 6,80. Alle må jukse på en eller annen måte, ellers greier han ikke levere tidsnok, og mister jobben. Det hersker krig på motorveiene, og den verste fienden kommer fra egne rekker. De smarteste trikser best, og gjør livet surere for de andre. En som mente de trengte fagforening, fikk følgende svar fra en arbeidskamerat: „Tull, hvis du begynner med det, er du ferdig. Hundrevis av rumenere gjør gjerne jobben din til halve lønna." Og det er akkurat hva som skjer. Firmaet Betz begynte i byen Reutlingen som en helt vanlig transportbedrift. Men etter murens fall, begynte ekspansjonen: Nå har firmaet 3500 vogner og 5500 medarbeidere, og har kjøpt opp det tidligere statsspedisjonsfirmaet i Ukrainia. Betz vogner kjører på romanske, ukrainiske og bulgarske kjennetegn, og med sjåfører fra samme land. De opererer med en fraktpris på kr 3.60 pr. km, og kjører med to sjåfører som bytter på, og kan derfor lovlig ha en kjøretid på 40 timer i løpet av bare 48 timer. Og de to østeuropeiske sjåførerne tjener tilsammen 6400 kr brutto i måneden, hevder „Spiegel".

Stilt overfor en slik ulik konkurranse, er det innlysende at det fører til triksing. En tysk sjåfør kan ikke leve av 3200 i måneden. Mengden av godstransport øker på veiene, trafikken tetner til, og ulykkene tetner den enda mer. Det frie flyten av varer øker transportmengden, og fri flyt av arbeidskraft presser lønningene. Det er godt for noen, og truende for andre.

Svensk og tysk ulykkesundersøkelse stemmer overens
Til slutt nevner vi at en nylig offentliggjort svensk undersøkelse fra det svenske Vägverket viser at langt flere ulykker enn tidligere antatt, skyldes at Ole Lukkøye slo til. Det fremgår at minst 20% av alle dødsulykker på svenske veier skyldes at føreren har sovnet bak rattet.

Og ACE Lenkrad, medlemsbladet til en landsdekkende tysk bilførerklubb, refererer i augustnummeret en undersøkelse foretatt av tyske forsikringsselskaper, der det fremgår at nesten hver 4. ulykke på Autobahn forårsakes av innsovning i kjørende tilstand. Dette stemmer godt med de svenske tallene. Bladet gjengir følgende ekspertråd: Ta en pause i frisk luft hver 2. time! For allerede etter 4 timer er risikoen for innsovning fordoblet. Kanskje da ikke så rart, at „vår mann" traff midtrabatten etter 42 timer?

Og - hvordan er det mon tro på norske veier?

Paul Mollers flybil
 
Brenselceller og biler
 
Autobahntips
Tyskland-siden
Pop- og rock-siden
All tekst er opphavsrettslig beskyttet. © Brage Forlag.