Bilstoff              Bilstoff              Bilstoff              Bilstoff              Bilstoff              Bilstoff              Bilstoff



Artikkelforfatter Odd Magne Hansen er frilance medarbeider i fagbladet "Bilbransjen".



    ANNET STOFF

    Innenriks
    Utenriks
    Økonomi
    Rock
      Rolling Stones
      Michael Jackson
    Vær
    Sitatsiden




TIPS EN BEKJENT
om

Flyvende
biler


OG EN KJÆR VENN
om

Erotiske
sonetter

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
Klikk her -
og bilen flyr!

23. mars 2003
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tips for bilkjøring
på Autobahn

 
 Forside / rock-nyheter / alpint / baksiden
VG, 10. oktober 2000 (der i forkortet versjon).
Bilen du kan fly til jobben med

„Skycar“ snart klar til prøveflygning

Er du lei av å stå i bilkø? Paul Moller, dansk far, California, US, mener han har løsningen på problemet ditt: Hans patenterte Skycar skal heve deg loddrett opp fra gårdsplassen, og bringe deg til jobben med en hastighet av inntil 600 km/t!

Ikke nok med det, du har plass til 3 andre matpakkekjørere i tillegg, i bilen som i løpet av høsten skal heve seg for

Klikk og kikk på bilen
første gang. Det skal skje fra Moller Internationals fabrikk- og testområde i småbyen Davies. Men du bør nok vente bortimot et halvt snes år på nyanskaffelsen - eller hva sier du til en introduksjonspris på 40 millioner kroner?

Din tålmodighet vil lønne seg. Ifølge kalkylene til Moller International skal prisen ved en serieproduksjon kunne komme ned i en halv million - om etterspørselen svarer til forventningene...

Wankelmotorer
Paul Moller er en mekaniker og professor med kunnskaper, visjoner og resultater. Firmaet hans har hatt suksess med flere typer spin-off produkter, som lyddempere, vifter, små motorer, og har tatt ut 43 patenter på tekniske oppfinnelser. Skyvkraften til Skycaren skal besørges av 8 videreutviklede Wankelmotorer som driver hver sin propell, montert to og to i jetrørformete innretninger der formel-1 bilene har hjulene. Sinnrike systemer skal styre skyvkraften slik at „Himmelbilen“ kan gå både horisontalt og vertikalt i lufta. Det høres kanskje vrient ut å manøvrere en slik doning. Men fortvil ikke, før bilen blir moden for svigermor, skal den utstyres med satelittstyrt navigasjonssystem og autopilot. Hun trenger bare taste inn bestemmelsesstedet på tablået, og vips - få minutter senere sitter hun trygt i stua di!

„I en hastighet av 600km/t er det mennesket som er det svake punktet“, sier Moller, og vi tror ham så gjerne, „derfor er det viktig med autopilot og sikkerhetssystemer.“

Serieproduksjon
Nå mistenker vi at det kan være noe lenger frem til serieproduksjon, til en for oss overkommelig pris, enn professor Moller (63) håper på, men enkelte av hans argumenter for å satse på flybilen kjøper vi gjerne: „Amerikanere tilbringer timevis hver dag i maskiner som hovedsakelig er bygget på forrige århundredets teknologi, sittende fast i trafikk under en vidåpen himmel. Man kan ikke tenke seg framtiden uten et avgjørende framskritt i persontransport.“

Highways i lufta
Moller ser for seg highways i lufta, „korridorer“ fartøyene kan trafikkere. Og med luftrommets tre dimensjoner og uten andre hindringer enn annen luftrafikk, bør det jo være plass nok, bare myndighetene får definert de elektroniske luftveiene. Forøvrig skal hvert sete være utstyrt med fallskjerm, i alle fall...

Dårlig bakkebil
Skycar er fulldatarisert, og har en lengde på 5,5 m, bredde 2,7 m og høyde 1,8 m. Bensinforbruk i lufta: ca. 2 liter/mil, max flyhøyde: 10 000 meter, rekkevidde uten bensinfylling: 140 mil.

Med andre ord, du kommer fra Oslo til Trondheim på godt under timen, til Tromsø på en tank, og til jobben på et blunk. Hvis...

Som bakkebil, derimot, er ikke „Himmelbilen“ mye å skryte av, og vil kun egne seg til kortere turer, som inn og ut av garasjen, og til nærmeste egnede startplass. Eller til butikken - selv om den jo er litt stor å parkere.

Bilfirmaene uinteressert
Vi tar med at de store bilselskapene til nå har vært uinteressert i Moller Internationals Skycar, og at professor og daglig leder Paul Moller bruker like mye tid på å samle (meget risikovillig) kapital, som på utvikling og ledelse. Men skulle han mislykkes med sitt livs prosjekt, kan vi køståere kanskje håpe på at mer kapitalsterke firmaer skal tenne på ideen?

Forøvrig er tanken om en flyvende bil langtfra ny. Henry Ford ekperimenterte med en prototype allerede i 1926. Han skrinla imidlertid prosjektet, da en av hans venner forulykket under testingen.

På Moller Internationals eget nettsted, kan du lese mer om „Skycar“: www.moller.com

Odd Magne Hansen

PS:
Paul Moller er kanskje den eneste mannen i verden som har flydd en flyvende tallerken.

Se bildet!

Og Klikk her for å se en luftig prøvetur med den flyvende tallerkenen. Anbefaling: Skru ned lyden først!

03.04.2012:
Og her er en bil som virkelig både flyr og kjører på bakken:



And another flying car (23.03.2012):

Tyskland-siden
 
Smånytt fra Tyskland
 
Bundesliga-siden
Pop- og rock-siden
All tekst er opphavsrettslig beskyttet. © Brage Forlag.