Hydrogen
framtidas drivstoff?
(Fra fagbladet
Bilbransjen, nr. 2-2001 Av Odd Magne Hansen
Produsenten av Mercedes går nye veier: Nå er forsknings-avdelingen så fasinert av sin fremgang med utviklingen av brenselcellen til bildrift, at de også satser på å bringe kraftverk på markedet, basert på samme prinsipper som for cellen til bilbruk. Som kundegrupper for verkene tenker de seg f.eks. sykehus, industribedrifter og boliglag. Et anlegg på 250 kW har vært i drift siden oktober i fjor på universitetet i Bilefeld, og DaimlerChrysler vil selv ta i bruk ett på sin M-klassefabrikk i Alabama i inneværende år. Selskapet hevder interessen er stor for nyvinningen, og langtidsbudsjetterer med en omsetning av kraftverkene på bortimot 3 milliarder i 2005.
Kan drives av
naturgass og biogass
Fem typer brenselceller
DaimlerChrysler opererer med fem typer brensel-celler, som produserer strøm fra flytende hydrogen, metanol eller bensin. Bilene utstyres dermed med elektromotor. 1. I den først utviklede brenselcellen benyttes nedfryst, flytende Hydrogen (H2). Sitter i testbilen Necar 4, og benyttes i busser som fra april i fjor har vært tilbudt i meget begrenset omfang, og i løpet av de neste tre årene vil være i daglig drift i flere europeiske byer. 2. Deretter ble brenselcellen for metanol utviklet. Her benyttes en reformer, som omformer metanolen til hydrogen. Deretter produseres strømmen i brenselcellen. Denne sitter i testbilen Necar 5, og skal benyttes ved serieproduksjon i mindre serier fra 2004. 3. Den foreløpig siste utvikling av brenselcellen regner DaimlerCrysler som fremtidens løsning, fra rundt år 2010. Den benytter også metanol som energibærer, men reformeren bortfaller, ved at man nytter kjemisk/fysiske prosesser som produserer strøm direkte i brenselcellen. Dette forenkler konstruksjonen, gjør den mindre og mer effektiv. 4. Det er også mulig å benytte bensin for brenselcelledrift. DaimlerChrysler forsker på muligheten, men med mindre engasjement, fordi man regner med at olje i fremtiden er en saga blott. 5. Den såkalte Molten Carbonate Fuel Cell (MCFC), som kan benytte naturgass, industrielle overskuddsgasser eller biogasser. Alle brenselcellene nytter oksygen (som tas fra luft) som ved en kjemisk reaksjon med hydrogen ved hjelp av en såkalt polymermembran, produserer strøm og vann. Som en omvendt elektrolyse av vann. Å benytte flytende hydrogen gir null forurensning, men komplisert nedfrysingsmekanisme. Metanol til brenselcellen reduserer CO2-utslippet med ca. en tredel i.f.t. bensinmotoren, og gir ellers minimalt skadelig utslipp. Virkningsgraden regner man med vil ligge på ca. 40%, dobbelt så høy som for bensinmotoren. Metanol kan fremstilles av biomasse.
I steden for den videreutviklede hundre år gamle forbrenningsmotoren, sitter det en elektromotor i dette nye vidunderet som forsynes med strøm fra metanolbrensel-celleproduksjon. Necar 5 fikk forleden stor medielansering i Berlin, med deltagelse av selveste forbundskansler Schröder. Han roste utviklingen av den miljøsuverene bilen, og var stolt av tysk teknologi og forskning, her gjennom konsernsjef Jürgen Schrempps tysk-amerikanske industrigigant. Prima motorytelse Metanoltanking på
bensinstasjoner Ikke lydløs inni |
|
|