Les også

Goethe på norsk

Diktutdrag

Anmeldelser

Originaltekster

Hvem var Goethe?

Goethes hjemmeside
- møte med Napoleon

Forlagsinfo

Bestille fra Haugen Bok

Annet konsertstoff:

Bob Dylan

Neil Young

Michael Jackson

Prince - The Artist

B. B. King

James Brown

Jonas Fjeld på Rockefeller

Bob Dylan i der Alten Oper i Frankfurt

Marianne Faithful

The Temptations

The Supremes

Peter Maffay - Tysklands Bruce Springsteen

Eller fryd deg over:

Beckenbauer med Goethe-dikt på CD- Rom?

Fotballkulturdebatt

Tidenes norske alpinister

Cold Irons Bound

Villsvinjakt

EURO innført!

Svalbardposten

Sitater

Baksiden

Karnevalet i Stuttgart

Skiekspedisjon over de syd-tyske marker

Jan Åge Fjørtoft og Tore Pedersen i Frankfurt

Texte auf Deutsch

Odd Magne Hansens hjemmeside


Synspunkter?

E-mail til Odd Magne Hansen

Til toppen

Home

Konsert:
Schuberts Goethe-sanger

God stemning i stilfull sal

König Wilhelmspalais, Stuttgart, 24. april 1999
Av Odd Magne Hansen

Først under fremføringen av "Der Gott und die Bajadere", sanset vi en stor konsertopplevelse. Det er en sang om guden som kom ned til jorda, for å se hvordan menneskene levde og skikket seg. Han tok landeveien fatt, og i en landsby møtte han en vakker kvinne, en bajadere (gledespike), som bodde i "kjærlighetens hus". Vi tillater oss å nevne at guden ble med på rommet, og overnattet der...

Denne sangen med 9 lange vers, er skrevet i en fortellertradisjon som bl. a. Bob Dylan og Bruce Springsteen med stort hell har bygget videre på, i låter som "Tangled Up In Blue", "Motorpsyko Nightmare" for Dylans del, og som Bruce med suksess har benyttet på et par akustiske plater.

Og totalt uplugget er denne fremføringen av en tekst som ble skrevet i 1797 og tonesatt av Franz Schubert i 1815. Da diktet ble offentliggjort, ble både det og Goethe meget omstridt. Innholdet tatt i betraktning, er det svært forståelig. Selv den dag i dag vil nok mange hoppe i sin kristne godstol av denne "blasfemiske" teksten.

Det vekselvis lettmuntre, myke, lettslentrende, og dramatiske klaverspillet etter Schuberts gamle noter, er det pianisten Cornelis Witthoefft, som i en stil nærmere Robert Levins enn Robert Zimmermanns, står for, der han tidvis med hele overkroppen intenst deltagende tryller tonene frem.

Men i denne sangen er det entydig den unge bass-barytonen Markus Marquardt og den japanske sopranen Yasuko Kozaki som leverer den minneverdige prestasjonen, der Markus synger fortellerstemmen og gudestemmen, mens Yasuaki yndig og innlevelsesfylt stemmelegger gledespikens utsagn. Vi føler faktisk dramatikken i den fantastiske historien, i en fremføring der teksten er lett å følge. En topp prestasjon - men vi skal ta oss vel i vare for å røpe utgangen på historien...

Konserten åpnet forøvrig naturlig nok med tittelen "Der Sänger", også en tekst i visefortellerstil, over 6 fyldige vers. Stivt stående bortimot operasynger Marquart sangen, der klaveret mest spiller foran og mellom linjene. I noen nestenarier blir likevel teksten vrien nok å få med seg. Den handler om en "Tambourine Man", nåja, en omstreifende sanger som blir kalt inn i kongens slott, og får synge for Gud, konge og hoff, i en praktfull sal, der han ser glasslysekronene som vidundervakre stjerner. Kongen ville gi ham gull som gave, men sangeren ønsket bare et glass god vin - og å si fram et ønske...

Vi befinner oss faktisk også i en stilfull kongssal - dog den siste beboeren, kong Wilhelm II av Württemberg, ble jaget fra slottet og drevet gjennom Stuttgarts gater under den forholdsvis fredelige revolusjonen i 1918, da Tyskland hadde tapt en krig - og folket foreløpig hadde fått nok. I neste krig ble slottet sønderbombet, men gjenoppstod i sin opprinnelige form i årene 1961 - 1965.

Om ikke prakt, så finnes her iallfall stil. Hvite vegger, søyler og tak, sorte vindusforheng og bakgrunnstepper på scenen - og de tre fremførende meget stilrent i sort og hvitt. Yasuko Kozaki i en til de sølvfarvede høyhælte skoene sid, helhvit mellomting av kjole og rundttvinnet teppe, som står nydelig til hennes orientalske utstråling og helsvarte hår og rødfarvede lepper. Mennene i smoking med "jakkehale", hvitt og svart, naturligvis. Og vi får alt annet enn et moderne sceneshow - bortsett fra pianistens overkropp er det knapt annet som beveger seg på scenen enn sangernes munner og ansiktsutrykk. Mellom sangene hersker dødsstille, og de opptredende står stive. En avslappet senking av sangerens hode, betyr at denne denne delen av konserten er ferdig, og kvinne/mann bytter roller som solist. Først da klapper man.

Et utpreget trekk ved Schuberts Goethe-komposisjoner er stille, myke og vakre toneganger, som der teksten tilsier det, brått går over i dramatiske, sterkere pianoanslag. Som regel ledsages sangfremføringen av pianotoner, men somme ganger synges det med klavertoner bare mellom strofene, hvilket denne kvelden var vel så effektfullt. At Goethe selv ikke var særlig glad i Schuberts tonesetting, fordi han fant melodiene for moderne og kunstneriske, og derfor aldri svarte på Schuberts brev vedlagt de tilsendte komposisjonene, er en for ettertiden artig note til historien om Goethe og Schubert. Selv fortrakk Johann Wolfgang von Goethe sin venn Carl Friedrich Zelters tonesetting til sine dikt - en tonesetting som i enda høyere grad fremhevet selve diktets sjel og innholdsmessige hensikt - mente Goethe. Vi tør anta at Johann Wolfgang var bortimot like kritisk til sine tonesettere som Dylan til sine tolkere.

En meget vakkert fremført "Mignon und der Harfner op. 62, 1, fra 1826, ble i Yasuko Kozaki og Markus Marquardts duett kveldens andre store høydepunkt, som "Zugabe" og ekstranummer. Stuttgarts varme vårkveld og Kong Wilhelm II med stokk, hatt og to pudler møtte oss da vi atter var under åpen himmel, der stjernene var ekte.

 Les Goethes egne notater fra møte med Napoleon ! 

Les også

Goethe på norsk

Diktutdrag

Anmeldelser

Originaltekster

Hvem var Goethe?

Goethes hjemmeside
- møte med Napoleon

Forlagsinfo

Bestille fra Haugen Bok

Annet konsertstoff:

Bob Dylan

Neil Young

Michael Jackson

Prince - The Artist

B. B. King

James Brown

Jonas Fjeld på Rockefeller

Bob Dylan i der Alten Oper i Frankfurt

Marianne Faithful

The Temptations

The Supremes

Peter Maffay - Tysklands Bruce Springsteen

Eller fryd deg over:

Beckenbauer med Goethe-dikt på CD- Rom?

Fotballkulturdebatt

Tidenes norske alpinister

Cold Irons Bound

Villsvinjakt

EURO innført!

Svalbardposten

Sitater

Baksiden

Karnevalet i Stuttgart

Skiekspedisjon over de syd-tyske marker

Jan Åge Fjørtoft og Tore Pedersen i Frankfurt

Texte auf Deutsch

Odd Magne Hansens hjemmeside

Til toppen

Home

Tilbake til
Goethe
on line

All tekst: ©Brage Forlag