Teater:
Goethes Faust i moderne fremføring

Faust, del 1, Theater der Altstadt im Westen, Stuttgart, 6. april 2000

En rekke oppsetninger av Faust så kveldens teaterlys i Goethe-året i fjor. En av dem som fortsatt spilles, avla vi et besøk denne vårlige torsdagskvelden i Stuttgart, på det vel 200-seters store teateret i byens vestlige bydel.

Av Odd Magne Hansen
Et ungdommelig publikum - derav minst to gymnasklasser - gjorde sitt til at stemningen var høy, alkoholen likedan - dessverre var ikke stillheten og publikumslytting det mest fremtredende trekk hos alle i salen. Men vi holdt det ut, til siste ord, selv om den animerte mannen bak oss bare var kommet for å se en av kvinnene i stykket vise sin nakne prakt i to knappe sekunder.

Vår sidemann likte best djevelen, og var begeistret. Sant nok - han spilte bra, og var meget spretten, spilte sogar gitar og sang. Faust derimot, var en tafatt type, og kledd påfallende likt den gjengen med uteliggere som alltid er på plass en hundremeter fra teaterinngangen. Til og med Fausts strikkelue så ut til å være lånt av denne gjengen.

Og hva med den gamle plastikktermosen som Faust bar på i sin plastikkbærepose? Ellers var 30 cm platåsko en effekt i åpningssekvensen, og annet utstyrsfjas. Faust skrev på PC, og djevelen fikk mobiltelefonanrop. Goethe selv rynket lett på øyebrynene i graven.

Forestillingen, knappe tre timer inkludert 20 minutters pause, går neppe over i historien som en av de store Faust-oppsetningene. Det ble i noen passasjer litt dødt og langdrygt, der vi beskuet en taus Faust alene på scenen, tankefull ved skjermen, eller snublende rundt i fylla.

Det unge, forelskede paret, som kontrast til den unge kvinnens mor, som gikk til sengs med djevelen, falt dog i vår smak. Livlig, pur, ren, uforfalsket ung kjærlighet, full av forventning og skjønn oppdagelsesglede - helt til den unge kvinnen mistenkte sin kjæreste for ikke å tro på Gud. Friskt spilt, parets uskyldige utstråling ville utvilsomt også behaget herr Goethe.

Da stykket hadde premiere 3. mars i fjor, fikk det tildels en begeistret mottagelse i Stuttgart-pressen, som bl. a. berømmet at fremføringens alle roller så artistisk ble tolket av et ensemble med kun 6 skuespillere; betont ble også at det var foretatt en klok beskjæring av teksten, og at andre tekstpartier ble fremført med overraskende sting.

Naja, sier vi. Og mener kvaliteten var meget blandet, med høydepunkter og svakheter. Verd et besøk var den dog.

Til slutt tar vi med at en del av temaene, og selve behandlingen av språket og utrykksformen i Faust er umiskjennelig Goethe, slik han samlet sett også fremstår i sine dikt . Han har så desidert lagt sjela si i begge deler - og umiskjennelig den samme sjela.

Og skulle du ha lyst, er det bare å ta turen til verdensutstillingen i Hannover til sommeren - der spilles en fullstendig oppsetning av Faust, (del 1 og 2) på intet mindre enn 13 timer!

 Les Goethes egne notater fra møte med Napoleon ! 
Les også

Goethe på norsk

Diktutdrag

Anmeldelser

Originaltekster

Hvem var Goethe?

Goethes hjemmeside - møte med Napoleon


Konsertstoff:

Bob Dylan, Kalvøya 1990

Neil Young, Konstanz 1996

Michael Jackson, Praha 1996

B. B. King, Esslingen 1996

Prince - The Artist, Stuttgart 1998

James Brown, Bøblingen 1998

Jonas Fjeld, Rockefeller 1999

Bob Dylan i der Alten Oper i Frankfurt

Marianne Faithful

The Temptations

The Supremes

Peter Maffay - Tysklands Bruce Springsteen

Fryd deg over:

Beckenbauer med Goethe-dikt på CD- Rom?

Cold Irons Bound

EURO innført!

Sitater

Baksiden

Karnevalet i Stuttgart

Skiekspedisjon over de syd-tyske marker

Jan Åge Fjørtoft og Tore Pedersen i Frankfurt

Texte auf Deutsch

Odd Magne Hansens hjemmeside




Synspunkter?

Send oss en mail!






Til toppen

Home



All tekst: ©Brage Forlag

Tilbake til
Goethe
on line