Bilstoff      Bilstoff      Bilstoff      Bilstoff      Bilstoff
Artikkelforfatter Odd Magne Hansen er frilance medarbeider i fagbladet "Bilbransjen".

 

ANNET STOFF
Innenriks
Utenriks
Økonomi
Rock
  Rolling Stones
  Michael Jackson
Vær
Sitatsiden



TIPS EN BEKJENT
om

Autobahn-
tipsene


OG EN KJÆR VENN
om

Erotiske
sonetter

 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

Sjekk denne flyvende bilen!

 
 Forside / rock-nyheter / alpint / baksiden
Bilde
VG, 16. juli 2000 (der i forkortet versjon).

Går ferieturen over tyske Autobahn?

Tips til førstegangsreisende

Om man bør frykte de tyske motorveiene, med deres mange filer, høye fart og store biltetthet? Svaret er ja og nei. Tar man sine forholdsregler, og følger noen viktige råd, er sjansene betydelig bedre for å komme helskinnet fra foretaket...

Enten du krysser grensen ved Flensburg eller kommer med ferjen til Kiel eller Puttgarten, tilvenningen går gradvis, overraskelsene og sjokkene til deg som er førstegangsreisende på Autobahnnettet kommer som regel ett og ett. Har du forberedt deg på opplevelsene, sitter du bedre rustet i setet, og gleden ved å kjøre dobbelt så fort som i Norge - hvis du tør, og har bil til det - blir ikke mindre av den grunn. Men ikke trå pedalen i bånn første dagen!

Farer:

Ta igjen trailer i oppoverbakke. Om du kommer i 140, og tar igjen en trailer som ligger i 30km/t, er det som om det er plassert en betongmur rett foran deg i kjørebanen. Vær obs., brems i tide! Eller bytt til venstre fil - om den er ledig. Som regel er det en rekke biler der allerede...

Brå bremsing. Unngå bråbremsing så sant det er mulig. Om det ikke er din skyld at en tysker kjører på deg bakfra, kan det likevel ødelegge ferieturen.

Liten avstand til bilen foran. Meget farlig! Dette er årsaken til utallige ulykker.

Dødvinkelen. Gjør det til en vane å sjekke dødvinkelen før du legger deg ut i venstre fil. Benytt alltid blinklyset, selv om du er sikker på at fila er ledig. Tusen ganger oftere enn nødvendig, er bedre enn en gang for lite...

Trailer legger seg plutselig ut foran deg. Om du ligger i venstre fil, er ikke alltid alt bare fryd og fartsglede likevel. Det hender ganske ofte at en trailer vil forbi en annen trailer, og av og til kommer de brått ut til venstre. Da er det bare bremsen som hjelper deg. Dette kan også sette tålmodigheten på alvorlige prøver, vi har aldri opplevd at den lastevogna som blir forbikjørt, slakker på gassen. Det kan gå minutter før forbikjørngen er overstått, og av og til virker det som om de kjører akkurat like fort - lenge. „Elefantrenn“ kaller tyskerne denslags.

Tåke. Vanskelig og farlig. Tåken kan også i Tyskland bli meget tett. Hva gjør man? Tyskerne kjører generelt alt for fort i tåke, og treffer hverandre ublidt bakfra. Skulle det dukke opp et eller annet som blokkerer veibanen, saktegående eller stående kø, ulykke eller annet, ja da smeller det ofte. Kjører du selv altfor sakte, er du stadig redd for at en råkjører skal kjøre på deg bakfra. Kraftige baklys er absolutt å anbefale. Det beste er antagelig å ligge etter en du syns kjører sakte nok, akkurat så langt etter at du såvidt ser baklyktene hans. Kjører du uten blikkontakt med andre biler, føler du deg alene i en blind verden.

Regn. Også meget farlig. Når det regner i Tyskland, så regner det ofte meget sterkt! Om du har vindusviskeren på topp hastighet, kan det hende du likevel ikke ser noen ting, og vanndammer i kjørebanen kan gjøre at du føler deg som i uvær på Nordsjøen. Det beste er da å søke nødhavn ved første mulighet. Inntil da får man bruke fornuften og stole på hellet.

Mer normalt regnvær fører også farer med seg. Selv om piggdekk er forbudt, er det mange steder „hjulspor“ i kjørebanen. „Spurrinnen“, som det står på underteksten til fareskiltet. Det kan være spennende nok, om du skifter kjørebane, ikke har helt nye dekk, og er uvant med stor fart. Planer fartøyet ditt, så husk at bremselengden øker! Sikten i „normalt“ regn kan også bli meget dårlig; de tyske skyene kan bli dødsmørke midt på dagen, og vannet bilene drar opp og med seg, gjør at de forsvinner i vanntåka for deg som kommer etter. Vær obs! Har du en viss fart, kan det plutselig dukke opp en bil foran deg, mye nærmere frontruta enn du setter pris på!

Veiarbeid. Meget ofte blir da halve Autobahnen stengt, og trafikken i begge retninger penses inn på det som normalt er to eller tre filer i en retning. Fartsgrensen er da som regel 80 km/t, og kjørefilene er ofte MEGET smale. Dette er omtrent det eneste tilfelle der Dieter Normaltysker sånn noenlunde holder en fartsgrense. (Du vil oppdage hvorfor!)

Bråe avkjøringer. Noen er flotte å komme inn på, minimal dreiing på rattet er nødvendig. Andre kan rive deg ut av førersetet. Vær OBS!

Stresset passasjer. En meget stor fare, spesielt for uerfarne Autobahnere. Anskaff mundbind, eller ta pause til din medpassasjer forstår alvoret og svelger tilstrekkelig med beroligende.

Spesielle tips:

Lesing av kart og avkjørselsskilt. En ting er sikkert: Når du nærmer deg stedet du skal kjøre av motorveien, har du nesten alltid en eller flere digre trailere foran deg, slik at du ikke kan lese skiltene. Det medfører at du enten kjører forbi riktig avkjøring, eller tar sjansen - og kjører av for tidlig. RÅD: Hold stor avstand til traileren, eller pass på å ha en privatbil foran deg! Pugg Autobahnkartet på forhånd, repeter det før du kjører innpå, pugg veinummer og avkjøringsnummer. Du vil nemlig alltid oppdage en mengde stedsnavn på skiltene som ikke sier deg noen verdens ting! OG: Skal du til f. eks. Hamburg el. Stuttgart: På motorveiskiltet står det HH-Zentrum, og S-Zentrum, som betyr: Til sentrum i Hansestadt Hamburg, til Stuttgart sentrum.

5-filet motorvei. Bl. a. i området rundt Frankfurt v. elva Main kommer man inn på Autobahn med fem filer i en retning. Der kommer også motorveikryssene tett som hagl. Navneskiltskogen er blendende og konsentrasjonssvekkende. Greier du å passere Frankfurt uten å kjøre feil, er du dyktig. Ligger du i en av de tre midtlere filene, kan du få følelsen av å skjene uten kontroll mellom bilene (og det går fort!!). Du har liksom ikke nok speiler å kikke i. RÅD: Behold roen, farten og filen, så sant mulig. Prøv så godt det lar seg gjøre, å unngå å ligge og bremse trafikken i feil fil!

Radarkontroll forekommer på Autobahnen. Den er som regel varslet med skilt, og finnes selvfølgelig bare på steder med fartsbegrensning. Kameraene er ofte ladet, og lampene blitzer! Forøvrig varsles radarkontroller en del steder på lokalradioen, helt lovlig.

Gamle Autobahner finnes også, både i øst og vest. Smale, svingete, humpete, ikke sjelden bratte, ofte uten nødstoppfil på kanten av Autobahnen.

Om uhellet er ute. Nødtelefoner står på gule søyler, med avstand halvannen til to kilometer. Man kommer direkte til Autobahnpolizei når man løfter av røret, og betjeningen er enkel, selv uten tyskkunnskaper. Få neste bil til å kjøre dit og varsle.

Solbriller kan være lurt å ha. Solas skinn på ruta, den lyse asfalten og landskapet rundt, kan være en belastning for øynene.

Avsluttende bemerkninger:

Ligg rolig i høyre fil, og følg trafikken der, til du blir litt tilvendt. Øk kjøreytelsen etter hvert, gradvis. Etter et par dager, vil du aldri ønske deg hjem til Skandinavia igjen! Du nyter gleden av virkelig å kjøre bil, et salig sted mellom 100 og 200km/t!

Om du da ikke setter deg for ofte fast i lange køer. Husk øyeblikkelig å slå på nødblinkeren når du i stor fart tar igjen en saktegående eller stående kø. Ha pisset på forhånd, ha drikke i bilen! 2 timer stående i kø i solsteika er meget hett.

Odd Magne Hansen

Tyskland-siden
Bundesliga-siden
Smånytt fra Tyskland
All tekst er opphavsrettslig beskyttet. © Brage Forlag.
Pop- og rock-siden